• naujienos
  • apie vitaforce
  • produkcija
  • biblioteka
  • atsiliepimai
  • kontaktai
naujienos
  • 2010-06-01|CHOLESTEROLIS - kas jis ir kaip nuo jo apsiginti?

    Omega–3 riebalų rūgštys efektyviai mažina cholesterolio kiekį

     

    Mokslininkai įrodė, kad daugeliui širdies ir kraujagyslių ligų atsiradimui įtakos turi padidėjęs cholesterolio kiekis kraujyje. Todėl kiekvienam žmogui ne tik labai svarbu laiku ir reguliariai tikrinti jo kiekį kraujyje, bet ir žinoti, kaip galima su juo kovoti.

    Kam reikalingas cholesterolis?

    Cholesterolis – riebi į vašką panaši medžiaga, randama kiekvieno gyvūno, taip pat ir žmogaus, organizmo ląstelėse. Organizmas sugeba pats jį sintetinti, o pagrindinė jo gamybos ir „saugojimo“ vieta yra kepenys. Cholesterolis yra gyvybiškai būtinas, nes dalyvauja visų ląstelių „statyboje”, lytinių hormonų gamyboje, vitamino D, tulžies rūgšties sintezėje. O problema yra ne pats cholesterolis, bet tai, koks jo kiekis ir kokiu pavidalu cirkuliuoja kraujyje.

    Cholesterolio rūšys

    Cholesterolis kraujyje cirkuliuoja kartu su baltymais, sudarydamas junginius, vadinamus lipoproteinais. Pagal tai cholesterolis ir skirstomas:

    • Didelio tankio lipoproteinas (DTL) – „gerasis“ cholesterolis. Pagrindinė jo funkcija yra paimti iš periferinių audinių cholesterolį, neleisti jam kauptis arterijų sienelėse ir nugabenti į kepenis, kur jis paverčiamas tulžies rūgštimis ir pašalinamas iš organizmo.

    • Mažo tankio lipoproteinai (MTL) – „blogasis“ cholesterolis. Jo funkcija yra visiškai priešinga, jis stengiasi pernešti cholesterolį iš kepenų į periferinius audinius ir jų kraujagysles.

    Cholesterolio norma

    Cholesterolio normos kraujyje išreiškiamos milimoliais litre*:

    Bendras cholesterolio kiekis – ne daugiau kaip 5,2 mmol/l

    Šį skaičių sudaro:
    • didelio tankio lipoproteinai (DTL)– daugiau nei 1 mmol/l,
    • mažo tankio lipoproteinai (MTL) – mažiau nei 3 mmol/l,
    • trigliceridai (TG) – mažiau nei 1,7 mmol/l.

    * normos gali šiek tiek skirtis, priklauso nuo laboratorijoje naudojamų reagentų, analizatorių; pagal 2003 m. ES nuorodas bendras cholesterolio kiekis – ne daugiau kaip 5,0 mmol/l)

    Kas gali atsitikti, kai cholesterolio koncentracija kraujyje didelė?

    Kai padidėja „blogojo“ cholesterolio koncentracija kraujyje, organizmas nesugeba metabolizuoti jo pertekliaus, todėl jis kaupiasi arterijų sienelėse. Formuojasi aterosklerozinės plokštelės, siaurėja kraujagyslės spindis, sutrikdoma normali kraujotaka. Vėliau aterosklerozinės plokštelės didėja, plyšta, o toje vietoje susiformavęs krešulys gali dalinai ar visiškai uždaryti kraujagyslės spindį, tuomet įvyksta infarktas ar insultas.
    Padidėjęs MTL, rūkymas, aukštas kraujo spaudimas, antsvoris ir diabetas yra pagrindiniai širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksniai.

    Cholesterolio mažinimo būdai

    Dieta. Keisti įpročius visada yra sunku. Tačiau mitybos pokyčiai turi didelę reikšmę sveikatai. Nereikėtų imtis drastiškų priemonių ir atsisakyti visų mėgstamų, tačiau nerekomenduojamų, esant padidėjusiai cholesterolio koncentracijai, produktų. Pašalinkite juos iš savo raciono palaipsniui, vietoje jų įtraukdami sveikatai naudingesnį maistą:

    • mažinkite gyvulinių riebalų suvartojimą,
    • vartokite daugiau polinesočiųjų riebalų rūgščių (eikozanoidų ir omega-3 riebalų rūgščių) turinčių produktų,
    • valgykite kuo daugiau žuvies patiekalų. Ją troškinkite arba kepkite alyvų, sėmenų aliejuje (būtinai etiketėje pažiūrėkite, ar jis skirtas kepti). Ypač tinka įvairios lašišinės žuvys,
    • valgykite kuo daugiau ir įvairesnių vaisių ir daržovių, nes jie normalizuoja žarnyno veiklą ir padeda pasišalinti nereikalingam cholesteroliui. Rekomenduojama kasdien suvalgyti bent 1–2 obuolius.
    • Normalizuokite ir palaikykite optimalų svorį.
    Daugeliu atvejų vien tai padeda normalizuoti cholesterolio kiekį kraujyje.
    • Nerūkykite.
    • Reguliariai mankštinkitės. Tai padeda palaikyti optimalų svorį, gerina kraujotaką, mažina kraujo spaudimą ir didina DTL kiekį. Būtina sportuoti bent pusvalandį 4–5 kartus per savaitę.

    Omega-3 riebalų rūgštys

    Cholesterolio kiekiui mažinti rekomenduojama vartoti omega 3 riebalų rūgščių maisto papildus. Tai patvirtino ir Amerikos maisto ir vaistų administracija (FDA). Pakankamas omega-3 vartojimas apsaugo kraujagyslių sieneles nuo aterosklerozinių plokštelių susidarymo, gerina kraujagyslių sienelių elastingumą, padeda reguliuoti arterinį kraujo spaudimą, mažinti kraujo klampumą, krešėjimą bei trombų susidarymo pavojų ir taip sumažina išeminės širdies ligos išsivystymo ar jos komplikacijų riziką. Pakankamas šių riebalų rūgščių kiekis yra kompanijos Vitaforce medicininės paskirties produktuose Omega 3 bei Omega 3 žuvų taukai. Kartu esantis vitaminas E saugo omega-3 riebalų rūgštis nuo oksidacijos ir užtikrina ilgesnį preparatų veiksmingumą.

    Rekomenduojama vartoti po vieną kapsulę   Vitaforce Omega-3 arba Omega-3 žuvų taukai per dieną valgio metu, užgeriant stikline vandens.

    Gydytoja Diana Sedlickaitė