• naujienos
  • apie vitaforce
  • produkcija
  • biblioteka
  • atsiliepimai
  • kontaktai
Vitaminas B1

Vitaminas B1 (Tiaminas) - vandenyje tirpstantis B grupės vitaminas, atrastas Japonijoje tiriant kaip ryžiai padeda įveikti beriberi ligą.

Šaltiniai

Daugiausia vitamino B1 yra varpinių grūdų sėlenose, taip pat miltuose, ypač sumaltuose sėlenomis, alaus mielėse, kepenyse, inkstuose, mėsoje, piene, daržovėse (ypač ankštinėse), riešutuose. Grūduose daugiausia vitamino yra grūdo daige ir apvalkale.

Savybės

Tiaminas tirpsta vandenyje, gerai išlieka šaldytuose produktuose, kaitinamas skyla.

Poveikis

Vitaminas B1 dalyvauja angliavandenių apykaitoje, todėl vartojant pernelyg daug angliavandenių (taip pat alkoholio), vitamino B1 rezervai greitai baigiasi. Tiaminas dalyvauja perduodant nervinį impulsą raumenims, atstatant nervų sistemą po didelio krūvio, taip pat skatina normalų augimą, vaisingumą, laktaciją.

Poreikis

Tiamino reikia vidutiniškai 1,2-1,6 μg per dieną, nėščiosioms - 1,3 μg, žindančioms moterims - 1,4 μg. Prakaituojant jo reikia daugiau, nes vitaminas pašalinamas su prakaitu.

Trūkumas

Dėl vitamino B1 stokos atsiranda liga beriberi (tiesioginis vertimas - avies eisena). Dėl tiamino stokos sutrinka virškinimas, dingsta apetitas, silpnėja atmintis. Gali pasireikšti galvos skausmai, dirglumas, periferinių nervų uždegimas, rečiau - sutrikti širdies veikla, sulėtėti žarnyno peristaltika. Vitamino dažnai trūksta dėl fizinio pervargimo, alkoholizmo, lėtinių žarnyno ir kepenų ligų.

Perteklius

Labai smarkiai perdozavus (100 kartų didesnė nei paros norma) gali skaudėti galvą, prasidėti traukuliai, atsirasti silpnumas, alergija, sutrikti širdies ritmas.

Bendri duomenys

Cheminė formulė C12H17ClN4OS

Vitamino savybės

  • Tirpsta Vandenyje
  • RDA (suaugusiam vyrui) 1,2-1,6 μg/dieną
  • RDA (suaugusiai moteriai) 1,2-1,6 μg/dieną

Trūkumo simptomai

  • Beriberi
  • Sutrikęs virškinimas
  • Apetito praradimas
  • Susilpnėjusi atmintis
  • Galvos skausmai
  • Periferinių nervų uždegimas

Pertekliaus simptomai

  • Galvos skausmai
  • Traukuliai
  • Silpnumas
  • Alergija
  • Sutrikęs širdies ritmas.

Pagrindiniai šaltiniai

  • Grūdų sėlenos
  • Miltai
  • Alaus mielės
  • Kepenys ir inkstai
  • Mėsa
  • Pieno produktai
  • Ankštinės daržovės
  • Riešutai