• naujienos
  • apie vitaforce
  • produkcija
  • biblioteka
  • atsiliepimai
  • kontaktai
Vitaminas B9

Folio rūgštis (taip pat Folatas, vitaminas M) - vitaminams priskiriamai keli vienodą poveikį turintys junginiai.

Savybės

Šis B grupės vitaminas tirpsta vandenyje, šiluma apdorojant maistą didelė dalis folio rūgšties prarandama.

Funkcijos

Folio rūgštis svarbi baltymų apykaitai, nukleino rūgščių sintezei, augimo ir vystymosi procesams, taip pat dalyvauja ląstelių dalijimose ir atsinaujinimo procesuose. Kartu su vitaminu B12 folio rūgštis reikalinga raudonųjų kraujo kūnelių brendimui kaulų čiulpuose.

Šaltiniai

Folio rūgšties daugiaisiai visose žalialapėse daržovėse (petražolės, špinatai, salotų lapai ir kt.). Taip pat jos yra kepenyse, inkstuose, kiaušiniuose, motinos ir karvės piene, alaus mielėse.

Poreikis

Suagusiems rekomenduojama folio rūgšties paros norma yra 240 µg. Nėščioms, žindančioms bei kontraceptinius preparatus vartojančioms moterims šios rūgšties reikia daugiau: nėščioms - 400 µg per dieną, žindyvėms - 480 µg. Folio rūgšties daugiau reikia sergant žarnyno ligomis ar epilepsija, vartojant kontraceptinius preparatus, sergant alkoholizmu ir narkomanija, kepenų ligomis, mažakraujyste, nėštumo ir maitinimo krūties pienu laikotarpiu, sutrikus virškinimo trakto veiklai. Folino normos skiriasi, nes 1 µg maistinio folino atitinka 0,6 µg folio rūgšties.

Trūkumas

Dažniausiai trūkumas pasireiškia nėščioms moterims, nes pirmiausiai folio rūgštis paskirstoma augančiam kūdikiui, dėl to motinai vitamino trūksta.

Perteklius

Pastoviai viršijant rekomenduojamą paros normą gali kamuoti nemiga, pablogėti savijauta. Labai didelė folio rūgšties dozė gali maskuoti vitamino B12 trūkumą. Nėštumo metu naudojant per daug folio rūgšties gali gimti neišnešiotas arba negyvas kūdikis.

Kiti pavadinimai

  • Folio rūgštis
  • Vitaminas B9
  • Vitaminas M

Vitamino savybės

  • Tirpsta Vandenyje
  • RDA (suaugusiam vyrui) 400 μg/dieną (folato) arba 240 μg (folio rūgšties)
  • RDA (suaugusiai moteriai) 400 μg/dieną (folato) arba 240 μg (folio rūgšties)

Trūkumo simptomai

  • Viduriavimas
  • Burnos, stemplės, skrandžio ir žarnų gleivinės uždegimai

Pertekliaus simptomai

  • Nemiga
  • Pablogėjusi savijauta

Pagrindiniai šaltiniai

  • Žalialapės daržovės (petražolė, špinatas, salotos)
  • Kepenys, inkstai
  • Kiaušinis
  • Motinos ir karvės pienas
  • Alaus mielės