• naujienos
  • apie vitaforce
  • produkcija
  • biblioteka
  • atsiliepimai
  • kontaktai
Vitaminas B12

Kobalaminai (vitaminas B12) - grupė giminingų junginių, priskiriamų B grupės vitaminams.

Šaltiniai

Kobalaminų augaliniuose produktuose beveik nėra, gyvūliniuose produktuose yra nedideliais kiekiais - kepenyse, inkstuose, širdyje, mėsoje, žuvyje, piene, kiaušiniuose.

Savybės

Vitaminas B12 tirpsta vandenyje, kaupiamas organizme. Šio vitamino apykaitai svarbūs vitaminai C, B2 ir B6. Kobalaminus gamina žarnyno bakterijos, tačiau jie nėra įsiurbiami - jie yra pasisavinami tik skrandyje.

Poveikis

Kobalaminai svarbūs genetinės medžiagos struktūros formavimui, raudonųjų kraujo kūnelių susidarymui, ląstelių dalijimuisi. Taip pat reguliuoja maisto energijos kaupimą raumenų audiniuose ir kraujodarą, aktyvina folio rūgštį, mažina cholesterolio koncentraciją kraujo plazmoje.

Poreikis

Vitamino reikia 3 mikrogramų per parą. Nėščioms ir maitinančioms moterims vitamino reikia 4 mikrogramų per parą.

Trūkumas

Pagrindiniai požymiai - mažakraujystė, išbalusios lūpos, degantis liežuvis, pageltusi gleivinė, silpnumo jausmas pakrūtinyje, pakrikusi psichika. Dažniausiai kobalaminų trūksta dėl vegetariškos mitybos, nevalgant pieno ir kiaušinių. Suaugusiems trūkumas pasijunta po 5-10 metų, nes organizme sukauptos vitamino atsargos, kūdikiams, kurių motinos maitinasi vegetariškai, yra pavojus negauti reikiamo vitamino kiekio, taigi trūkumas gali pasireikšti iškart.

Perteklius

Vitaminas praktiškai nenuodingas, retais atvejais perdozavus gali atsirasti paprastųjų spuogų, paūmėti žvynelinė.

Vitamino savybės

  • Tirpsta Vandenyje
  • RDA (suaugusiam vyrui) 3 µg/dieną
  • RDA (suaugusiai moteriai) 3-4 µg/dieną

Trūkumo simptomai

  • Mažakraujystė
  • Adisono-Birmerio liga
  • Išbalusios lūpos
  • Degantis liežuvis
  • Pageltusi gleivinė
  • Pakrikusi psichika

Pertekliaus simptomai

  • Paprastieji spuogai
  • Paūmėjusi žvynelinė

Pagrindiniai šaltiniai

  • Kepenys
  • Inkstai
  • Mėsa
  • Žuvis
  • Pienas
  • Kiaušiniai